Elbafärjan 100 år

Elbafärjan 100 år i Västerås: en halv miljon kryssningar

2 år sen.

Med en toppfart på 9 knop har hon gått över Mälarfjärden i 100 år, den 120-åriga M/F Elba, eller Elbafärjan. Namnet får hon i Västerås, där hon har ett århundrade av trafik framför sig…

Välj ett foto av Elbafärjan ensam ute på vattnet och det är omöjligt att placera bilden i tiden. Det kan vara taget sommaren 1967 eller förra året. Inga ledtrådar i stil eller mode bland resenärerna. Inget brunt eller gult från 1970-talet, chockrosa från 80-talet, prickigt från 90-talet eller vitt och fräscht från 2000-talet.

Elbafärjan är tidlös. En båt, vatten och blå himmel och omöjlig att placera rätt i tiden. Men intrycken är lätta att framkalla: sommar, ledighet, avkoppling. Så ser en semester ut i Västerås. Öarna ligger kvar och Elba går som hon alltid gjort, 25,44 meter lång och 5,68 meter som bredast.

M/F Stadsgården heter båten från början och det var meningen att hon skulle ha stannat i Stockholms skärgård. Byggd på O A Brodins varv i Gävle 1897 inför Stockholmsutställningen samma år. Gott om svepande långkjolar, kritvita parasoll och halmhattar där ute i brisen på däck på väg mot Stadsgården eller Alkärret på Djurgården.

Under åren 1900-1917 går hon i Gävle under namnet Bomhus, såld till Ångbåts AB Bomhus och får namnet Elba när hon kommer till Västerås i maj 1917. Det blir den första säsongen av 100. Barn, familjer, män och kvinnor i Västerås; här har de stått och sett motorerna riva upp vitt skum i buteljgrönt vatten.  Så har det sett ut under 100 säsonger med 500 turer per säsong, totalt 500 000 kryssningar.

Efter nio år i Västerås blir hon fem meter längre; arbetarna vid Ekensbergs varv i Stockholm kapar Elba på mitten, förlänger och bultar ihop henne igen.

Annars är vyn av båten på vattnet densamma sommaren 2017 som 1931 eller 1974. En bevarad skönhet inredd i mörkt trä och två styrhyttar – vad är egentligen akter och för? Bänkarna ombord har sett bakar på badbyxor och bröllopsgäster sedan 1900-talet fortfarande var i tonåren.

Under 20 år, 1930-tal till 1950-tal hade hon en syster. Två båtar, Elba 1 och Elba 2, som fraktar över 200 passagerare åtta gånger om dagen under högsäsong. De ligger intill varandra vid kajen, tills en av dem säljs. Elba 1 moderniseras 1952 med dieseldrift och slipper stånka fram på ångkraft.

Elba har i generationer skapat sommarminnen för livet: färden över fjärden på väg till kollo eller för att bada på Östra holmen med solbrännan som sticker i nacken. Från 1970 försvinner turen till Västra holmen men ersätts 2006 av två andra bryggor.

Elba är byggd i slutet av 1800-talet med en tubkikare rakt in i framtiden – båten saknar trösklar, 100 år före alla tillgänglighetskrav.

Doften av solens strålar på det oljade däcket är oförändrad sedan 100 år. Och fortfarande skriker ångvisslan över vattnet och balkongerna i husen längs kajen exakt klockan 10.15 för dagens första tur – sommaren 2017 och förhoppningsvis alla somrar som kommer.

”Ser man på Elbas historia är det ovanligt att en båt går på exakt samma rutt i 100 år. Det är en stabil båt och välbevarad. Arbetsmiljön ombord kan vara tung: jag använder min egen ’muskelservo’ eftersom en kätting går ner från rodret till axeln i maskinrummet. Elba är verkligen något som alla västeråsare hört talas om och åkt med. Liksom att alla vet var Elbakajen ligger, ett landmärke i stan.” – Niclas Eriksson, vd Rederi Mälarstaden. Kör Elbafärjan sedan 2007.